Velkomstbrev

Lavet af
Hensing '89, Josefine '91, Marianne '91 og Tjørnov '90. Revideret af Hensing '89 og Tjørnov '90 1993-07-26.

Formål
Formålene med velkomstbrevet er mange:

Materialer
Materialer der følger med velkomstbrevet er:

Formidling
Brevet sendes ud samtidig med bekræftelserne på optagelserne.

Bilag
Velkomstbrev


Frederiksberg den 27. juli 1993

Kære DØK'er
Vi er 20 "ældre" studerende, vist på de vedhæftede vejlederfoto-sider, som gerne vil have lov til at ønske dig tillykke med din optagelse på DØK-studiet og Handelshøjskolen. Du kan glæde dig til 3-5 meget lærerige, interessante, herlige, anstrengende, festlige, stressende, hyggelige, udmattende samt spændende år, der venter dig forude.

Årsagen til dette brev, og der hvor vi, 20 såkaldte introvejledere, kommer ind i billedet, er selvfølgelig din studiestart. Vil vil prøve at gøre din studiestart lettere for dig, idet det at være studerende på Handelshøjskolen sandsynligvis vil være en hel del anderledes en hvad du har prøvet tidligere.

Vi håber ikke at du er blevet overrasket over den tidlige studiestart, og hvis du alligevel skulle være så uheldig at have arrangeret ferie eller lignende i denne periode, vil vi råde dig til at få rykket eller aflyst denne. Det er ret vigtigt, at du deltager i introforløbet, idet det er her hele grundlaget for den første del af din studietid lægges. Dette gælder både det sociale grundlag, som er meget vigtigt, idet hele den måde DØK er opbygget på, med opgaver, øvelsestimer osv., stiller store krav til de studerendes evner og til studiemiljøet. Og det faglige grundlag, hvor du bliver sat grundigt ind i studiets opbygning, og hvorledes den komplicerede organisation som Handelshøjskolen er, er sammensat og arbejder.

DØK-studiet er et af Handelshøjskolens små studier, og selvom der starter omkring 100 nye studerende om året, er et af vores mål alligevel, at alle på årgangen skal komme til at lære hinanden at kende i løbet af de første 14 dage. I det følgende vil du finde en del vigtige og praktiske oplysninger omkring studiestarten og rusturen.

De tre introdage
Først holder vi tre introdage, nemlig mandag den 16., tirsdag den 17. og onsdag den 18. august. Alle tre dage vil vare fra kl. 9 om morgenen til omkring kl. 15-16 om eftermiddagen,

Den første dag (mandag den 16.) er det en tradition, som på mange andre videregående uddannelsesinstitutioner i København, at starte med morgenmad og uformel snak i små grupper rundt omkring i byens parker og haver. Du skal møde på følgende adresse klokken 900 (præcis):

Aksel Møllers Have
På Godthåbsvej, ved
Café Den Blå Hund's pavillon

På det vedlagte kort kan du se præcis, hvor du skal møde op (ved det røde kryds). Vær sikker på, at du møder det helt rigtige sted, idet mange andre studier også arrangerer morgenmad i parkerne. Vi skulle nødigt miste dig til fordel for en flok datalingvistik- eller audiologopædi-studerende. Du vil iøvrigt kunne genkende introvejlederne ved at de er iklædt en hvid langærmet T-shirt på hvor der er påtrykt "DØK intro" på bagsiden.

Vi vil medbringe brød, smør, ost, juice, pålæg, bestik og Gammel dansk. Men vi kan dårligt også slæbe the og kaffe med, så vi vil bede dig om at tage en kande med af det du drikker mest. Husk nu at lade være med at spise hjemmefra!

Efter et par timer bevæger vi os mod Handelshøjskolen i København (herefter HHK) på Frederiksberg. Her vil bl.a. HHK's dekan og DØK's studienævnsformand holde velkomsttaler omkring klokken 1200 for hele årgangen.

Hvis du skulle blive forhindret i at nå frem til dit mødested, så sørg for at være i "DØK-centeret" på 2. sal kl. 1100. Dette ligger i den bygning, hvor vi vil befinde os de tre første introdage, og adressen er Julius Thomsens Plads 10 (herefter JTP). Undskyldninger, så som at svigermor har brækket benet eller hunden har kastet op hele morgenen (eller omvendt!), kan til nød godtages. Men lidt REGNVEJR er absolut IKKE grund nok til at blive væk, så husk evt. paraply.

De to næste dage, dvs. tirsdag den 17. og onsdag den 18. august mødes vi på JTP kl. 900 i lokale 213, hvor en række vigtige og informationsspækkede arrangementer og aktiviteter vil løbe af stabelen.

Her er det foreløbige program for aktiviteterne de tre første dage:

Mandag d. 16. august

Tirsdag d. 17. august

Onsdag 18. august

Desværre åbner kantinen først til september, og der er ikke nogle pølsevogne eller pizzabarer i umiddelbar nærhed, så vi vil anbefale dig at medbringe en madpakke, hvis du vil undgå at lide sultedøden disse dage.

Din forberedelse til introdagene er at have gennemlæst DØK-håndbogen. DØK-håndbogen skulle gerne følge med dette brev - ellers modtager du den senere. Hvis du modtager rushåndbøgerne fra DSR (De Studerendes Råd) eller MS (Moderate Studerende) må du også gerne gennemlæse disse, idet de er fyldt med nyttige oplysninger og studieinformation.

Skulle du være forhindret i at deltage i en eller flere af disse introdage (hvilket må siges at være ret uheldigt og ærgeligt for dig), så er det vigtigt, at du hurtigst muligt giver besked herom til en af administratorerne eller en af de øvrige introvejledere (se vejlederfotoer for telefonnumre).

PC-kursus
Torsdag den 19. og fredag den 20. august er der PC-kursus. Dette foregår på JTP 3. sal, og du vil få mere at vide om det på introdagene. Vi kan dog allerede nu fortælle dig, at det vil vare fra kl. 800 til omkring kl. 17-1800. Kurset arrangeres af instituttet som varetager undervisningen i datalogi, DASY (Institut for Anvendt Datalogi og Systemvidenskab).

Fredag den 20. august
har vi arrangeret en hyggeaften på Bryggeriet Apollo på Vesterbrogade (lige udenfor Tivoli). Her har vi reserveret en del af kælderen fra kl. 2100, og sætter på denne måde punktum for din første uge som DØK-studerende. Afkryds allerede nu denne aften i din kalender. Du vil senere modtage en mere fyldestgørende invitation med kort osv.

Rusturen
Efter weekenden skal vi alle, dvs. du, alle dine medstuderende og vi, 20 introvejledere, på den næsten obligatoriske rustur fra mandag den 23. til fredag den 27. august.

Rusturen er lidt anderledes end gymnasiets og andre studiers rusture, for de som kender til dem. Formålet er, at for alvor at få rystet årgangen sammen, gennem en fantastisk kombination af vigtig studieinformation, socialt samvær og fest. I år går turen til et skønt sted i Nordsjælland. Vi har været der en gang før, så vi ved at stedet er godt. Vi tager afsted mandag den 23. og kommer hjem fredag den 27. august. Fem dage, som du roligt kan glæde dig til - og straks bør krydse af i kalenderen. Stedets adresse er:

Landkolonien "Jomsborg"
Jomsborgvej 32
Skoven
3630 Jægerspris
Tlf. 47 53 00 11

Vi kører sammen derop i bus, og mødes mandag tæt på JTP, nemlig lige overfor:

"Ved Forum" (overfor JTP)
Mandag den 23. august
Kl. 1000 SHARP!!

Husk sengetøj (dyne eller sovepose). Bemærk venligst, at det er påkrævet at medbringe og anvende lagen, hvadenten man sover med dyne eller sovepose! Derudover skal du medbringe et viskestykke, en karklud samt meget gerne musikinstrumenter. Vi påregner at være tilbage igen på JTP omkring kl. 14. fredag den 27. august

VIGTIGT: Din tilmelding til rusturen sker ved at indbetale kr. 300,- på det vedlagte girokort senest fredag den 6. august.

Bemærk at det er et almindeligt girokort, som skal indbetales på posthuset. Det kan altså ikke kan betales via girokonto. Vi har opstillet et lille budget, for at vise dig hvad dine penge går til, og hvorledes økonomien for din deltagelse i rusturen hænger sammen:

							Indtægter	Udgifter 
Din indbetaling						300,00 kr.
Hytte- og transport-tilskud fra HHK			218,00 kr.
Hytte- og transport-tilskud fra DØK Foreningen		35,00 kr.
Hytte- og transport-tilskud fra vejlederlønningerne	45,00 kr.
Busudgifter								52,00 kr.
Hytteudgifter								248,00 kr.
Mad									281,00 kr.
Diverse									17,00 kr.
Samlet pr. deltager					598,00 kr.	598,00 kr.

Vedlagte girokort er adresseret til den ene af vores intro-administratorer. Husk at påføre dit navn og adresse i indbetalerfeltet, samt at gemme din kvittering!

Der vil under hele opholdet være mulighed for at købe sodavand, øl, vin, slik, chips, cigaretter mv. (i baren/kiosken, som vi "opretter"). Husk kontanter til at dække dit forbrug, da der er langt til en Dankort-automat.

Nedenfor finder du det overordnede (og foreløbige) program for rusturen. Det er selvfølgelig ikke alle aktiviteter, som er medtaget. Alle de praktiske ting, som f.eks. madlavning og opvask, der jo også tager tid, er undladt. Og så skal vi selvfølgelig også hygge os om aftenen. En del af aktiviterne er lidt svære at forklare indholdet af på forhånd, da det ikke (som på introdagene) er os introvejlederne, der fortæller løs. Det er i højere grad længerevarende opgaver, aktiviteter og diskussioner, som alle tager aktivt del i.

RusturMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
FormiddagAfgang fra JTP kl. 1000.
Ankomst til Jomsborg omkring kl. 1200.
UBM-case, et større rollespil.DØK'ere i det indre marked.
Kommunikationsøvelser.
Kommunikationsøvelser.Oprydning og auktion.
EftermiddagKommunikationsøvelser.Gruppearbejdsproblematik.
Studieteknik.
Besøgende DØK'ere ankommer.Handelshøjskolens opbygning.
Olympiade.
Hjemrejse, ankomst til JTP omkring kl. 14.
AftenSnobrød.Natløb.Festaften med besøgende DØK'ereFestmiddag med LappeDØK'ershow

Det skal nok blive en fin tur, der rigeligt er pengene værd. Det var alt for denne gang. Hvis der er noget du er i tvivl om, eller gerne vil spørge os om, så tøv ikke med at ringe til en af os! Vi glæder os til at se dig mandag den 16. august.

På rusgruppens vegne sendes de venligste hilsener fra

Søren Tjørnov '90 og Thomas Hensing '89